Dat is de toekomst

Uitstootvrij, flexibel en de fabrikant als mobiliteitsaanbieder

Onze mobiliteit verandert, steeds sneller. Tijd om vooruit te kijken naar de toekomst van de mobiliteit. Veranderen de dingen die we gewend zijn onherkenbaar, valt het allemaal wel mee?

Auto-ontwerpers van de toekomst experimenteren er druk mee tijdens hun opleidingen, maar de tijd dat auto’s meer autonoom over de weg zoevende huiskamers dan vervoermiddel zijn is nog ver weg. Eerst gaan er nog andere dingen veranderen. De Europese Unie wil dat alle nieuwe auto’s in 2035 uitstootvrij zijn, dat betekent simpelweg dat de verbrandingsmotor gaat verdwijnen en dat de elektrificatie vanaf nu alleen maar toeneemt. Welke kansen ziet Managing director Bastiaan de Groot van Peugeot Nederland voor zijn merk in dit snel veranderende speelveld?

Voorbereid

“Wij zijn voorbereid, want al ver voor 2035 beschikt Peugeot over meerdere full-EV’s”, zegt hij, “elektrificatie gaat nog meer snelheid winnen, zeker nu de laadmogelijkheden snel verbeteren, maar de verbrandingsmotor blijft nog even belangrijk, zelfs nu Europa haast maakt met het uitfaseren ervan. Met de e-208, de e-2008, de 3008 plug-in Hybrid en de 508 plug-in Hybrid hebben wij vier geëlektrificeerde mainstream modellen, die enorm in de smaak vallen, juist omdat ze er niet anders uitzien dan de Peugeots met verbrandingsmotor en omdat ze scherp geprijsd zijn. Peugeot is nu al een voorloper op veel gebieden, en wil dat in de toekomst blijven.”

Van fabrikant naar mobiliteitsaanbieder

Flexibiliteit wordt steeds belangrijker. Bedrijven en particulieren willen zich snel kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden dus de behoefte aan korte, flexibele leasecontracten groeit. “Je ziet ook dat de traditionele leaseauto plaats maakt voor de zakelijke deelauto of een mobiliteitsbudget, omdat bedrijven hun CO2-uitstoot willen verminderen. Zo worden wernemers gestuurd naar andere keuzes: private lease, kleiner en zuiniger rijden, een EV in combinatie met een vakantie-auto of een combinatie van auto, OV en fiets bijvoorbeeld”, zegt De Groot, “Met ons mobiliteitsconcept Free2Move helpen we bedrijven en werknemers bij die uitdagingen, en zetten we ons in voor een beter laadnetwerk voor EV’s. Daarmee gaan we mee in de grootste verandering die we de komende jaren gaan zien: autofabrikanten worden steeds meer mobiliteitsaanbieders.”

Deelautoconcepten lossen problemen op

Voor deelautoconcepten ziet Joeri van Dam – elektrische autojournalist en auteur van Het Elektrisch Autojaarboek 2021 – vooral een toekomst in grote steden: “In de randstad zie je nu dat EV’s soms haast uitverkocht raken”, zegt hij, “steden werken hard aan hun luchtkwaliteit, daardoor maakt de EV een opmars, en neemt het autobezit af. Vooral jongeren zien geen heil meer in het bezit van een auto die je nergens kunt parkeren en die veel kost. Op die plekken ontstaat een verdienmodel voor deelautoconcepten, omdat ze die problemen oplossen. Zeker nu fabrikanten interessante mobiliteitsconcepten ontwikkelen zullen ze terrein blijven winnen, maar die trend blijft plaatsgebonden. In het Brabantse dorp waar ik woon liggen de voorzieningen wat verder weg en hebben de meeste mensen een eigen oprit. Daar, buiten de stad, blijft de privéauto de beste oplossing.”

Bijna gratis

Aan de mogelijkheden die een mobiliteitsbudget te bieden heeft twijfelt Joeri van Dam niet. Of het mobiliteitsbudget de traditionele leaseauto gaat verdringen weet hij niet: “Tornen aan de leaseauto kan wel eens ten koste gaan van werknemerstevredenheid. Ik denk dat onze mobiliteit nog sneller verandert als de voorlichting rond elektrische auto’s en het gebruik ervan beter wordt. Ja, een EV vraagt een grotere investering, en laden lijkt voor veel mensen nog ingewikkeld. Maar zodra mensen zich realiseren dat je met een EV bijna gratis kunt rijden – zeker als je thuis kunt laden, zonnepanelen hebt en de opgewekte energie kunt aftrekken – zien ze hoezeer de extra investering de moeite waard is.”

Weten wat Peugeot kan betekenen voor zakelijke mobiliteit?